McKinsey & Company snakker om «the Great Resignation» eller «the Great Disconnect» som det største og mest kritiske problemet mange organisasjoner møter i disse dager. Dine ansatte tenker på å slutte!
Flere studier viser at nær halve arbeidsstyrken er på vei til å finne seg ny jobb eller vurderer å finne seg noe annet? Og det vil være naivt å tenke at det ikke berører din virksomhet. Hvis du ikke har god grunn til å tro noe annet da…? De eneste virksomhetene som kan ha veldig god grunn til å tro noe annet, er de som jobber innsiktsbasert med turnover, turnover-intensjon og retention. Eller retention-intensjon, som Heidi Nygjelten introduserte oss så fint til i dagens HR-nettverksmøte.
Hva koster det å miste en høyt verdsatt ansatt hos din virksomhet? Og hvilken risiko innebærer det hvis flere av dine mest erfarne medarbeidere skulle finne på noe annet fordi de ikke føler tilhørighet eller lojalitet til sin arbeidsgiver? Dette er spørsmål det kan være smart å finne svar på, som et underlag til virksomhetens Employer Branding strategi. Les gjerne rapporten fra McKinsey & Company for flere tips omhvordan jobbe med retention på en smart og strategisk måte: https://lnkd.in/gdPfPz6i.
Tusen takk til Heidi for et særs inspirerende innlegg med en rekke nyttige og verdifulle tips.