Hva betyr LEONDA?

Har du noen gang opprettet et nytt domene? Eller rettere sagt, forsøkt å registrere et domenenavn, for så å oppdage at noen har tenkt den samme tanken før deg? Noen har tenkt at det var lurt å registrere etternavnet sitt på Domeneshop, eller kom på akkurat det samme spesielle domenenavnet som du har lyst på, bare for lenge siden. Det er en kjip følelse.

Akkurat den samme kjipe følelsen opplevde jeg. Første gang allerede i 2009. Da funderte jeg i all hemmelighet på å starte min egen virksomhet. Jeg kom ikke så langt, men jeg rakk å erkjenne at domenenavn var en aldri så liten kreativitetsutfordring, siden alle de kule navnene jeg kom på var opptatt. Noen hadde tenkt så langt, for lenge siden. Og så startet jeg i ny jobb og glemte helt greia.

Helt frem til i 2017. Jeg tok coachutdannelse, og var så heldig at jeg fikk jobbe med HR og ledere i ulike organisasjoner som en del av min coachsertifisering. Jeg la merke til hvor utrolig meningsfullt og motiverende det var å kunne bidra med min kunnskap i et større perspektiv. Jeg oppdaget at jeg faktisk kunne gjøre en forskjell. Og med det ble konsulentdrømmen vekket til liv igjen.

Jeg hadde også funnet en svært dyktig samarbeidspartner, noe som gjorde det ekstra attraktivt å starte opp akkurat nå. Vi begynte å fundere på selskapsnavn for vår felles business, og dermed også nytt domenenavn. Sommeren 2017 dukket det ene selskapsnavnet etter det andre opp i våre kreative workshops. Vi skålte i grønn te hver gang vi kom på et nytt genialt navn, og druknet sorgene i nok en kopp med grønn te hver gang vi oppdaget at noen hadde tenkt på det før oss.

Det var moro så lenge det varte, men i løpet av sommeren ble frykten for å feile større enn drømmen om å starte egen virksomhet, i alle fall hos meg. Jeg fortsatte i min faste jobb, mens min mulige forretningspartner kastet seg ut på nye eventyr. Det ble aldri noe domenenavn. Noen hadde tenkt på dem før oss, for lenge siden.

Høsten kom, og grunderdrømmen slakket litt på grepet, men jeg kunne ikke slippe tanken på denne domeneutfordringen. Det måtte da være mulig å komme opp med noe kult og fengende som ingen andre hadde tenke på før? Og selv når jeg la det på is, fortsatte det å dukke opp nye ideer. Du vet disse ideene som bare detter ned som lyn fra klar himmel når du egentlig gjør noe helt annet.  De kom i hopetall den vinteren. Underbevisstheten min ga ikke opp. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg kastet meg over PC’en for å sjekke Domeneshop etter kveldstur med bikkja, bare for å konstatere at noen hadde tenkt den samme tanken før, for lenge siden.

Så etter mange mislykkede forsøk med kreative ord, begreper og metaforer fra kveldsturene, begynte jeg å leke med bokstaver. Jeg tok utgangspunkt i forretningsideen. Jeg ville gjerne tilby læring på digital plattform, en kunnskapsbank med mikrolæring, guidelines og aktuelle maler for ledere, altså lederopplæring etter prinsippet learning-on-demand, kunnskap som er tilgjengelig når du trenger det. Det ledet meg inn på bokstavkombinasjoner som endte opp med å bli LEONDA, for LEarning ON DemAnd, eller «Learn on Demand» som jeg bruker i logoen.

Logisk? Tja, vet ikke helt. Men det føltes riktig, og det møtte de kriteriene jeg hadde satt for navnet. Jeg ville ha noe som var kort, noe som var lett å huske, og noe som var lett å stave riktig hvis du først hadde sett navnet en gang. Det måtte heller ikke ha noen feil assosiasjoner eller merkelig betydning på et annet språk. Så da var det bare å kaste seg over google translate.

Så hva betyr egentlig LEONDA? På norsk eller engelsk, absolutt ingenting.

Hvis du legger mer vekt på uttale enn skrift, så vil en Italiener tenke at du snakker om bølger, eller bølgen, for å være litt mer presis (l’Onda). Så logo L’en fikk en liten sving, en liten smak av bølger.

Så hva er egentlig dine assosiasjoner til bølger?

For meg er bølger noe med mye kraft, noe som kan dytte deg litt – eller mye, noe som kan påvirke og forme, eller noe som kan sette spor, på den samme måten som læring gjør. Bølgen kan også symbolisere bevegelse, det at vi er på vei fra en ting til noe annet, og da blir det plutselig veldig enkelt å se sammenhengen med læring og utvikling.

Det er i grunn ikke så farlig hva det betyr. Jeg liker bildet av bølgen, kanskje bare fordi jeg elsker havet. Man må nesten elske havet når man er vokst opp på en øy langt oppi Nord, med hav så langt øyet kan se. Så det er ikke helt tilfeldig at logofargen er turkis, eller kanskje mer grønn, som fargene i en bølge som bryter.

Leonda er også et fransk jentenavn, med betydningen Lioness (feminine of the Lion), en løvinne. Løven, eller løvinnen i dette tilfellet, symboliserer gjerne styrke eller mot, og det kan vel i grunnen passe ganske greit, ettersom det å starte egen virksomhet er det modigste jeg har gjort så langt i mitt liv.

Så LEONDA ble registrert våren 2018 på Domeneshop. Det krevde ikke mer enn 120 kroner i finansiering å skaffe domenenavn. Etter det tok det meg 555 dager å skaffe det motet som krevdes til å starte selve virksomheten.

Og nå er vi endelig i gang. Med ny virksomhet. Og med et team av gode samarbeidspartnere, kompetente rådgivere og to deltidsansatte studenter, så kjemper vi på for å utvikle attraktive digitale kunnskapsprodukter, samtidig som vi skal finne en smart måte for å nå ut til våre potensielle kunder. Men vi er i gang, og det er i grunn det viktigste akkurat nå.

Vår filosofi er i grunn ganske enkel. Vi skal gi verdi gjennom deling av kunnskap, slik at våre kunder får en enklere og smidigere hverdag. Kanskje vi sees i vårt digitale kunnskapsunivers en gang i fremtiden? Velkommen inn!